Sektor handlu detalicznego charakteryzuje się dużą dynamiką działań, co przejawia się w konieczności szybkiego reagowania na potrzeby klientów, analizowaniu ich zachowań – tak, by w konsekwencji zapewnić im wysoki poziom obsługi. Dzięki Internetowi klienci znają doskonale ceny rynkowe i wiedzą jak wygląda sytuacja u konkurencji. Wobec powyższego powody, które motywują ich do zakupu potrafią zmieniać się bardzo szybko. By odpowiednio zarządzać sprzedażą konieczna jest wiedza na temat zachowań konsumenckich. W celu jej pozyskania wykorzystuje się m. in. innowacyjną infrastrukturę IT, która wspiera nowoczesne techniki zarządzania sprzedażą (obsługa wielu kanałów sprzedaży, wsparcie dla programów lojalnościowych). Takim rozwiązaniem dla handlu detalicznego jest niewątpliwie Microsoft Dynamics NAV – to potężna aplikacja umożliwiająca między innymi sprawną obsługę klientów, integrację sklepów i punktów sprzedaży zlokalizowanych w różnych miejscach, a także obniżenie kosztów związanych z funkcjonowaniem i utrzymaniem jednostek sprzedażowych. Co ważne, system jest na tyle elastyczny, iż stanowi bazę do kreacji własnych, branżowych ułatwień.
Wybór systemu ERP w branży handlu detalicznego
Decydując się na informatyczny system wspomagania zarządzania dla handlu detalicznego (np. Navision + Retail) należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim powinniśmy postawić na takie rozwiązanie, w którym większość jego standardowych funkcjonalności będzie łatwych do dopasowania do konkretnej działalności i jej wymagań. Wiele z najlepszych współczesnych systemów ma budowę modułową, a zatem na początku można wdrożyć wyłącznie funkcjonalność niezbędną, a ulepszenia i rozszerzenia wprowadzać dopiero wtedy, gdy zaczną być naprawdę potrzebne. W odróżnieniu od starszych systemów ERP, współczesne elastyczne rozwiązania można dopasować do praktycznie każdego istotnego procesu czy praktyki działania, w tym w zakresie zarządzania finansami, sprzedażą i usługami, produkcją czy kadrami.
W obszarze zarządzania informacją ERP system winien oferować taką formułę wprowadzania i przetwarzania danych, która pozwoli menadżerom skuteczniej kształtować wyniki firmy. Integracja procesów pozwala na przeprowadzenie pełnej analizy. Dzięki niej łatwiejsze staje się podejmowanie decyzji o zmianach w ofercie, cenach, czy o wyborze źródeł dostaw. Ma to bezpośrednie przełożenie na wyniki finansowe. Odpowiednio dobrany i skonfigurowany system ERP pozwoli na skuteczne prognozowanie kosztów, co przekłada się na odpowiednie zarządzanie budżetem.
Jako, że zwykłe programy księgowe nie integrują się z pozostałymi danymi (np. danymi zaopatrzenia i sprzedaży) nie sposób na ich podstawie sterować wszystkimi działaniami w firmie. Dobry system ERP stanowi bazę do powstania wszechstronnego, efektywnego systemu kontrolingu.
Co więcej – system kontrolingu można powiązać ze sferą działalności operacyjnej i sprzedaży.
W przypadku handlu detalicznego od systemu ERP należy oczekiwać istotnego zwiększenia rentowności sprzedaży. Po części wynika to ze zmniejszenia kosztów działań związanych ze sprzedażą, jednak nade wszystko jest to związane ze znaczną poprawą współczynnika zadowolenia wśród klientów. Klienci dostrzegają jakość usług i towarów. Doceniają dotrzymywanie terminów, uwzględnianie reklamacji, łatwość dostępu do rzetelnej informacji.
Poza wyborem odpowiedniego systemu równie istotną decyzję stanowi wybór kompetentnej firmy wdrożeniowej. Doświadczenie i zespół specjalistów stanowią wartość nie do przecenienia. Wdrożenie wymaga zrozumienia potrzeb klienta, jego systemu pracy i specyfiki biznesu. Dogłębna analiza oraz wywiad wśród pracowników pozwalają określić jaki powinien być rodzaj i kolejność działań. Samo wdrożenie zajmuje pewien czas oraz stanowi ingerencję w strukturę firmy klienta. Kompetentna firma wdrożeniowa zadba, by nie spowodowało to przestojów w pracy i jakichkolwiek większych perturbacji. Istotnym elementem wdrożenia są odpowiednio przeprowadzone szkolenia dla pracowników, którzy będą posługiwali się systemem. Umiejętność przekazania wiedzy, wsparcie merytoryczne w trakcie i po wdrożeniu – wszystkie te elementy przekładają się na końcowy rezultat.
Sprawdź nową stronę na temat systemu business intelligence:
- ETL – zbiór narzędzi wspomagających proces pozyskania danych.
- Business Intelligence (BI) to coś więcej niż narzędzie wspierające decyzje biznesowe.
- Kluczowy wskaźnik wydajności (KPI), to mierzalna wartość, która pokazuje, jak skutecznie firma osiąga kluczowe cele biznesowe.